Wróć do bloga

Czy dorośli mogą nauczyć się języka obcego?

Nie do końca wiem, skąd w naszych dorosłych głowach tworzy się blokada przed nauką, jeśli maturę i szkolną ławkę mamy już za sobą. I choć z biegiem lat zmieniają się nieco nasze predyspozycje i okoliczności, szansa na językowy sukces może być także udziałem dorosłych.

Oczywistym jest, że nauka języka obcego wiąże się z naszymi szkolnymi wspomnieniami, kiedy to podczas lekcji z całą naszą klasą przerabialiśmy podręcznik oraz ćwiczenia. Generalnie, dla wielu z nas nauka zamyka się w ramach powszechnej edukacji, czyli szkoły podstawowej i liceum, czasem jeszcze studiów. Co ciekawe, wspomnienia te przywoływane przez naszych kursantów, rzadko kiedy wskazują na wysoki poziom zajęć szkolnych, raczej na ogromną demotywację i pustę w głowie.

Uczyłam się angielskiego przez 12 lat, a jakbym nie nauczyła się niczego.

- takie komentarze często słyszymy od przychodzących do nas klientów. Problem z nauczaniem języka obcego w szkołach jest niestety szeroki niczym przestwór oceanu i prowadzi do jednego wniosku - nasz system edukacji potrzebuje gruntownej innowacji. Ale nie jest to nasz dzisiejszy temat.

Przeanalizujmy przeciwności.

Skupmy się zatem na czynnikach, które wpływają na stereotypy w naszych głowach i blokują przed podjęciem odważnych językowych wyzwań.

Ogromny wpływ na naszą gotowość do nauki jest wspomniana już przerwa między nauką szkolną a indywidualnym treningiem z lektorem. Uważamy, że „oduczyliśmy się uczyć”, że nie damy rady wrócić już do dawnej efektywności i wypracowanych metod. Ale czy to źle?

Moim zdaniem jest to wspaniała wiadomość, ponieważ w połączeniu z bardzo słabymi statystykami zadowolenia z edukacji szkolnej, mamy jako dorośli możliwość ponownego wypracowania dobrych praktyk, ale tym razem przy wsparciu metodyka, lektora czy psychologa nauczania. Na pewno przyznasz mi rację, że nie raz wkuwałeś słówka tylko po to, aby zaliczyć sprawdzian, a praktyczne wykorzystanie języka było w wielu przypadkach odstawione na boczny tor. Nie bójmy zatem poszukiwać na nowo metod i zapisać naszą kartę nauki od nowa.

Dorosłość to też moment, kiedy życie dokłada nam priorytetów. I o ile naszym głównym zadaniem z czasów szkolnej ławki było UCZYĆ SIĘ, teraz nierzadko łączymy naukę z pracą, domem, dziećmi, podróżami i jeszcze wieloma innymi aktywnościami. To wszystko sprawia, że nie tak łatwo jest nam wygospodarować na język odpowiednią przestrzeń, równie łatwo stracić motywację lub znaleźć wymówki. Z pomocą przychodzi jednak dobry plan oraz nauczyciel, który czuwa, egzekwuje i wspiera w jego realizacji.

Wykorzystajmy szanse.

Wielokrotnie podkreślamy, że uczenie się dorosłych może być naprawdę efektywnym i ciekawym procesem, a wpływ ma na to kilka bonusów:

Ostatnia z wymienionych szans, czyli mnogość możliwości rozwoju języka u osób dorosłych, będzie tematem szkolenia, które poprowadzę już w październiku w ramach EduOctoberfest, organizowanego przez EduNation. W ramach warsztatu na pewno rozwinę swoją myśl i wzbogacę ją o wiele konkretnych pomysłów i narzędzi, jeśli więc jest to temat związany z twoim rozwojem, zapraszam Cię do udziału już 25 października.

Karolina Wilk-Tryjanowska - założycielka Nieobce, pasjonatka języków i lektorka. Na co dzień dba o jakość kursów i ich perfekcyjne dopasowanie do potrzeb Klientów. Po godzinach aktywna w świecie przedsiębiorczości, technologii i startupów.

Sprawdź nasze ostatnie posty!